NYUMI...PUDING SIMPEL YANG UENAK


Bahan-bahan
1/2 buahkiwi, ambil dagingnya lalu potong-potong
1/2 buahmangga, ambil dagingnya lalu potong-potong
🌼Puding Coklat :🌼
7 gramagar-agar plain (tanpa rasa)
75 gramgula pasir
15 gramcoklat bubuk
100 gramcoklat masak batangan, potong-potong
1 jumputgaram
650 mlair
🌼Puding susu :🌼
7 gramagar-agar plain (tanpa rasa)
120 gramgula pasir
900 mlsusu cair

Langkah

Puding Coklat: campur dan aduk rata agar-agar, garam, gula pasir dan coklat bubuk dalam panci lalu tuang air. Nyalakan api, masak sambil diaduk hingga mendidih. Masukkan coklat masak batangan, matikan api dan aduk terus hingga coklat meleleh.
Basahi cetakan, tuang puding Coklat hingga setengah volume cetakan.
Masukkan mangkuk yang lebih kecil di tengah cetakan dan beri pemberat, kali ini saya gunakan kacang tanah kupas sebagai pemberat. Isi lagi dengan puding coklat hingga 3/4 volume cetakan. Simpan dalam kulkas hingga dingin dan mengeras. Oya, pastikan teman2 menyisakan 1/3 puding coklat ya untuk nantinya digunakan di langkah terakhir.
Jika puding coklat sudah mengeras, segera masak puding susu. Campur semua bahan puding susu, masak sambil terus diaduk hingga mendidih. Matikan api.
Siapkan puding coklat yang telah mengeras, ambil mangkuk kecil yang tadi diletakkan di tengah puding lalu isi lubang dengan potongan buah. Tuang puding susu (dalam kondisi panas) di bagian tengah hingga setinggi puding coklat
Setelah puding susu setengah mengeras (ciri-cirinya jika disentuh permukaannya mulai mengeras tapi masih rapuh), panaskan kembali sisa puding coklat lalu segera tuang sedikit demi sedikit hingga memenuhi cetakan. Dinginkan hingga mengeras.
Sajikan